Over mijn klanten

 

Ben jij dit? 

Ik werk met betrokken en bevlogen directeuren en managers met doorzettingsmacht binnen hun eigen organisatie of bedrijf. Ze willen van toegevoegde waarde zijn en energie in hun werkomgeving ervaren. Ze willen dat mensen ’s ochtend met plezier de kantoordeur open doen.

Mijn klanten zijn mensen die vertrekken vanuit de relatie met andere mensen. Ze vinden het belangrijk lol met elkaar te hebben en deel uit te maken van inspirerende teams. Ze hebben teams nodig om goed te kunnen functioneren. Ze willen vooral het gevoel hebben dat ze samen dingen oppakken en tot een goed einde brengen.

 

Mijn klanten zijn leergierig, kunnen snel schakelen en staan open voor nieuwe inzichten of andere oplossingen. Ze zijn creatief in het bedenken van oplossingen voor problemen en zijn in staat mensen te bewegen tot verandering. Ze worden daarvoor vaak geroemd, maar ze voelen zich wel eens eenzaam in hun ambitie. 

Mensen met wie ik vaak werk, zijn positief ingesteld en durven zich kwetsbaar op te stellen. Ze hechten aan een eerlijke en open relatie met anderen. Vanuit onderling vertrouwen kunnen zaken worden benoemd en kan er gewerkt worden aan het oplossen van problemen. Ze hebben er een hekel aan dat ze hierin concessies aan zichzelf moeten doen.

Veel van mijn klanten hebben hart voor de samenleving en dragen graag bij aan een gemeenschap. Dit uit zich bijvoorbeeld in hun werk (ze werken bijvoorbeeld bij een gemeente of bedrijf met een duurzaamheidsdoelstelling). Ook zie ik vaak dat mijn klanten naast hun werk nog vrijwilligerswerk doen om daarmee de samenleving een stukje mooier te maken. Ze werken hard en met hart voor de goede zaak.

En wat ik vaak hoor van mijn klanten is dat ze graag buiten zijn. Dat ze het buiten zijn soms ook nodig hebben om hun hoofd uit of stil te kunnen zetten. Ook heb ik opvallend vaak klanten die sportliefhebber zijn. Daar bedoel ik mee dat ze veel van sport weten en er graag naar kijken. Soms beoefenen ze die sport nog zelf, maar de meesten slechts mondjesmaat. 

Klanten komen bij mij met de volgende vragen:

Hoe haal ik weer meer energie en plezier uit mijn werk?

Hoe haal ik weer meer energie en plezier uit mijn werk? Mijn klanten willen hun werk graag met passie doen, maar zijn die ergens kwijt geraakt. Ze liggen zelfs wel eens een nachtje wakker van het werk. Ze voelen weliswaar dat de energie minder is, maar weten niet precies wat de oorzaak is en wat ze kunnen doen om dat te veranderen.

Hoe krijg ik mijn mensen in de ‘vooruit’-stand?

De ervaring die mijn klanten hebben met hun team of medewerkers is dat er over alles discussie is. Ze zijn meer bezig met elkaar, met proces of vorm in plaats van aan het samen aan de slag gaan. Dat voelt voor mijn klanten onbevredigend omdat ze aan het eind van een werkweek veel hebben gedaan, maar weinig hebben bereikt. Ze hechten aan het werken aan goede (of: constructieve) dingen en daar met elkaar lol in hebben.

Wat kan ik doen om het ‘ik sta er alleen voor’ – gevoel kwijt te raken?

Mijn klanten hebben vaak al veel gedaan om zaken te veranderen. Ze zijn vindingrijk in het bedenken van uiteenlopende oplossingen en zoeken graag naar gelijkgestemden. Toch voelen ze zich vaak alleen staan, omdat ze het gevoel hebben dat ze de enigen zijn die ‘zo in de wedstrijd zitten’.

Hoe krijg ik het goede overzicht?

Mijn klanten zitten vaak in hun hoofd met ‘wat is prioriteit 1, 2, 3’ enzovoort. Ze werken met lijstjes om overzicht te houden over wat ze allemaal nog te doen hebben. Het is in hun ogen alleen maar drukker en soms ook ingewikkelder geworden. Ook vragen ze zich in toenemende mate af of ze wel de goede dingen doen.

Waar zit nou precies mijn rol?

 Waar ben ik van? Veel van mijn klanten zijn het eigenaarschap een beetje kwijt. Ze hebben het gevoel dat ze een kunstje moeten doen en niet langer hun rol goed kunnen pakken. Ze geven dan aan dat ze er last van hebben dat ze hun toegevoegde waarde niet kunnen leveren. Ook vinden ze dat er te veel in een structuur moet.

Hoe krijgen mijn teamleider en/of medewerkers weer perspectief?

Het zijn net plantjes die slap hangen, zo zei een klant van mij ooit eens. Hij doelde daarmee op een team waar het in zijn ogen chaos en bijna crisis was. Mensen waren de weg kwijt en hadden zich teruggetrokken op hun eigen eiland. In zijn ogen was het nodig om die verpieterde plantjes pokon en water te geven.

Herken je je in de omschrijving op deze pagina?

En zijn het herkenbare vragen? Dan kunnen we samen verkennen of ik iets voor je kan betekenen.

 

Wil je eerst meer over mij weten?
Dat snap ik. Ik maak graag eerst kennis met je.
Wil je alvast meer over mij weten, bekijk dan de pagina ‘Over Ingrid’.
En natuurlijk kun je ook meteen contact met me opnemen.

Ingrid laat mensen opnieuw naar zichzelf kijken en welke bijdragen ze daarmee aan de organisatie kunnen leveren. Bij de teamontwikkeling die ze voor ons deed, snapte ze precies wat de bedoeling was. Het team had iemand nodig die er boven hing, rust bracht en ook een analyse kan maken. Dat heeft ze allemaal in huis. Als Ingrid er zit, dan komt het goed.

Gerald Grashof
adjunct-directeur, Gemeente Olst-Wijhe

‘Ik ben nog niet zo lang teamleider van dit team en ondervond uitdagingen. De vragen die Ingrid aan de voorkant stelde, gaven me het inzicht dat het aan mezelf en aan het team lag. Dan is het fijn dat ik met Ingrid beide kanten aan heb kunnen pakken. Dat helpt mezelf én het team.’

Maaike Schild
teamleider, Gemeente Olst-Wijhe

Ingrid Kramer en Innerstrengths op Social Media

 

Wil je mij volgen of linken? Dat kan! Ik vind het leuk om via Social Media met je in contact te komen. Ik ben actief op:

 

× Stel hier je vraag?