‘We hoeven nu ook weer niet roomser te zijn dan de paus’. We zitten in bestuursvergadering en bespreken een verzoek van de sponsorcommissie. Een online kansspelbedrijf heeft zich gemeld en wil sponsor worden. Ik noem geen namen, maar het is er eentje die tegenwoordig overal opduikt in reclamespotjes.
In de media is er al her en der aandacht aan besteed. Waarom is er zoveel reclame voor online gokken in de media? De overheid heeft die vorm van gokken vrijgegeven en daarmee is de weg vrij om ook de publiciteit te zoeken. In het profvoetbal kun je er niet meer omheen en ook het amateurvoetbal is nu aan de beurt.
‘Ik ben tegen’ zegt de voorzitter. ‘Ik ben persoonlijk geen voorstander van (online) gokken en zie daarom reclame maken daarvoor niet zitten’. De persoonlijke waarden kunnen een rol spelen in besluitvorming en het helpt als die op tafel komen. Maar hoe zit het met onze clubwaarden en onze missie&visie?
We zijn een maatschappelijk betrokken voetbalclub, een club die meer is en doet dan voetbal alleen. Vanuit die maatschappelijke betrokkenheid voelen we de verantwoordelijkheid voor onze (jeugd)leden. Niet om ze bevoogden, maar wel om grenzen te bewaken als het gaat om veiligheid en respect.
‘We krijgen er wel geld voor en de energielasten gaan fors omhoog.’ Wat weegt zwaarder op dit soort momenten? De extra inkomsten of onze waarden? Het zijn lastige afwegingen die een goed gesprek en een uitleg van de afwegingen rechtvaardigen.
De sponsorcommissie heeft het niet voor niks bij ons neergelegd. De lijn is al jarenlang uiterst terughoudend met reclame voor alcohol bijvoorbeeld en dit verzoek is daarmee in lijn. We besluiten geen gehoor te geven aan het verzoek van het online kansspelbedrijf.
Zijn we roomser dan de paus? Misschien. Maar als we allemaal meegaan met wat iedereen doet, verandert er nooit wat. Dus wijken wij af van wat gangbaar is.