Waar ligt de grens van jouw dienstbaarheid? Ik pleit voor een gezonde dosis egoïsme.
Je hebt een heerlijke lange periode vrij achter de rug en bent weer uitgerust aan je werk begonnen. Toch word je in de eerste werkweek meteen geconfronteerd met een overvolle agenda. Vol energie begon je, maar als je eerlijk bent loop je al direct achter de feiten aan.
Hoe kan het toch dat je weer in de waan-van-de-dag schiet? Je had je echt voorgenomen dit keer meer focus aan te brengen.
Herken je dit? Het komt omdat je anderen voorrang geeft. Je vindt andere zaken belangrijker dan die van jezelf, je wilt graag dienstbaar zijn.
Dat is wat jou echt kenmerkt. Jij bent als leider dienstbaar aan je bedrijf of organisatie. Daar is geen twijfel over mogelijk. Je bent goed in wat je doet en je bent ook nog eens een harde werker. Samenwerken aan de beste resultaten en vooruitgang boeken, zijn belangrijke doelen voor je.
Daarom kijk je automatisch als eerste naar het gemeenschappelijke belang en niet naar je eigen persoonlijke belang. Dat is waar je als directeur of bestuurder voor aangenomen bent en wat leidinggevenden en medewerkers van je verwachten.
Ondertussen verdwijnen je eigen prioriteiten langzaam maar zeker naar de achtergrond. Resultaten laten langer op zich wachten, er is meer gedoe en je maakt lange werkdagen. Je batterij wordt bijna ongemerkt steeds leger.
Ik loop er zelf ook regelmatig tegenaan in mijn rol als voetbalbestuurder. Als portefeuillehouder vrijwilligers is mijn eerste taak om te zorgen dat de vrijwilligersorganisatie goed staat. Dat we de juiste persoon op de juiste plek hebben zitten en dat vrijwilligers met plezier hun werk doen samen met anderen.
Toch laat ik me best gemakkelijk afleiden door gedoe in de portefeuille van een collega-bestuurder of door incidenten die vragen om een snelle reactie. Allemaal dingen die ook belangrijk zijn, maar niet de zaken die mij het beste passen, zeker niet als die dingen een steeds groter deel van mijn tijd in beslag nemen. Dan gaat het ten koste van mijzelf en mijn taken en verantwoordelijkheden.
Wat in zo’n geval kan helpen is teruggaan naar de basis en dus naar jezelf. Komen jouw sterke punten en persoonlijke doelen nog overeen met datgene wat van je gevraagd wordt?
Je eigen toegevoegde waarde is het grootst als je kunt doen waar je goed in bent. Iedereen komt immers het beste tot zijn/haar recht als je werkzaamheden en verantwoordelijkheden passen bij wie je als mens bent. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je anderen kunt helpen. Ik ben dus groot voorstander van gezond egoïsme.
Ik help maatschappelijk betrokken directeuren en bestuurders die graag samen met hun leidinggevenden en medewerkers werken aan de beste resultaten. Maar die af en toe nét even wat hulp kunnen gebruiken bij het verminderen van hun dienstbaarheid aan anderen, zodat ze hun rol nog beter kunnen vervullen. Ben jij die directeur of bestuurder? Jou help ik graag.