06–51586147 ingrid@innerstrengths.nl

We lopen allemaal wel eens vast in meer of mindere mate. Hoever laat jij het komen voordat je dan hulp inroept? Hoe lang ga je door met ploeteren en hard werken voordat je een hulpvraag stelt?

Vorige week was ik zelf aan de beurt. Mijn onderrug speelde op. Meestal heb ik dan een verkeerde beweging gemaakt, maar dit keer kwam de pijn gaandeweg opzetten. Ik dacht dat het ook gaandeweg weer zou verdwijnen…

Helaas. Na twee dagen al vanaf 12 uur met de kiezen op elkaar te hebben gezeten, zag ik in dat ik dit zelf niet op ging lossen. En dus boekte ik een afspraak bij de osteopaat. Hij fixt dit soort dingen in 10 tot 15 minuten, waarom zou ik dagen lopen ploeteren met ook nog eens veel te veel pijn?

Hoe kan het toch dat we eerst goed vast moeten lopen voordat we hulp inschakelen? Waarom moet het eerst heel erg zijn en komen we dan pas in beweging om anderen te vragen hun expertise in te zetten?

Dat komt omdat we gewend zijn om problemen eerst zelf op te lossen. Dat het vraagstuk of de pijn wel heel erg moet zijn voordat je hulp inschakelt, want je wilt niet voor elk wissewasje een beroep op een ander doen. Stel je voor dat je iemand tot last bent of een afwijzing krijgt. Niks ergers dan dat. En dus ploeteren we door.

Dat is jammer want terwijl je hard je best doet om het probleem zélf op te lossen, is de mens er juist op gericht om klaar te staan voor een ánder. Kijk maar naar jezelf. Als iemand je om hulp vraagt, dan sta je 9 van de 10 keer klaar om te helpen. Het geeft namelijk een heel goed gevoel als je een ander terzijde kunt staan of op weg te helpen. Sommigen hebben er zelfs hun beroep van gemaakt, zoals mijn osteopaat als het gaat om de behandeling van lichamelijke klachten. Of ikzelf, als het gaat om mensen die het gevoel hebben dat ze iets willen veranderen in hun werk als leidinggevende.

Dus in plaats van jezelf blijven afvragen wat ervoor nodig is om de boel in beweging te krijgen, kun je ook gebruik maken van de expertise van iemand anders. En niet alleen jezelf maar ook die ander een goed gevoel geven. Wat is er nu mooier dan zo’n win-win situatie?! Het ergste dat je kan overkomen dat degene bij je aanklopt geen tijd heeft of de expertise niet overeenkomt met je vraagstuk. In het eerste geval word je iets later geholpen; in het tweede geval word je vaak doorverwezen naar iemand anders die je wel kan helpen.

Mocht je nu het gevoel hebben dat ik je kan helpen, dan ga ik graag vrijblijvend een gratis adviesgesprek met je aan. Als blijkt dat ik je niet kan helpen, dan verwijs ik je graag door.

× Stel hier je vraag