Je bent directeur of bestuurder en hebt te maken met een moeizame samenwerking tussen je MT-leden of tussen teams onderling. Dit is een langlopend probleem. Je hebt al meerdere teamsessies belegd en je MT-leden collectief en individueel aangesproken, tot nu toe zonder resultaat.
Hoe komt het dat je inspanningen niets opleveren? Dat komt omdat er verschillende oorzaken kunnen zijn; grote kans dat je de verkeerde hebt aangepakt. Het is de kunst om de juiste oorzaak te vinden en die aan te pakken.
Een eerste mogelijke oorzaak van een moeizame samenwerking is dat je organisatie geen afgeleide visie en koers heeft. Dit betekent dat er voor elk team een deelplan is met een visie en koers die is afgeleid van de overkoepelende visie.
Hebben je teams geen afgeleide visie en koers, dan heeft dat invloed op de samenwerking. Vaak ontstaan er eilandjes of eigen koninkrijken omdat iedereen zijn eigen gang gaat.
Is dit de oorzaak, dan is het nodig dat elk team duidelijk krijgt wat hun specifieke opdracht en bijdrage is aan de overkoepelende visie van je organisatie. Op die manier wordt samenwerken een stuk makkelijker.
Een andere oorzaak van moeizame samenwerking, is dat er geen helderheid is over de plek in de ordening. Dit betekent dat de ordening op papier een hele andere is dan in de praktijk. Dan lopen het organogram en de informele looplijnen (naar wie ga je om iets voor elkaar te krijgen?) uit elkaar.
Is er geen helderheid over de plek in de ordening, dan zorgt dat altijd voor onrust en slechte samenwerking. Het is nodig om het verschil tussen de ordening op papier en de praktijk te erkennen en openlijk het gesprek aan te gaan over het verschil en de mogelijke oplossingen. Zo ontstaat er rust en verbetert de samenwerking.
Een derde oorzaak van een moeizame samenwerking is als er geen sprake is van de juiste persoon op de juiste plek. Dit betekent dat de natuurlijke talenten en kwaliteiten van je leidinggevenden op de verkeerde plek ingezet worden.
Is er geen sprake van de juiste persoon op de juiste plek, dan leidt dat tot stroeve samenwerkingen en gedoe in teams. Het is nodig inzicht te krijgen in de talenten en kwaliteiten van personen. Zo krijg je zicht op het waarom van een mismatch en kun je vervolgens in gesprek gaan over de uitkomst. Als iedereen op de juiste plek zit, draagt dat bij aan een goede samenwerking.
Een moeizame samenwerking in je organisatie kan dus het gevolg zijn van minimaal drie verschillende oorzaken. De juiste oorzaak vinden is essentieel, anders zie je geen verandering in de samenwerking. Als dit het geval is dan heb je waarschijnlijk de verkeerde oorzaak aangepakt. Want als je de verkeerde interventie pleegt dan blijft de samenwerking stroef verlopen.
Het kunnen overigens ook andere oorzaken zijn. Wil je weten welke dat zijn? Ik schreef een E-book over 10 mogelijke oorzaken van gedoe in je organisatie en hoe je ze kunt aanpakken. Je kunt het gratis downloaden op mijn website innerstrengths.nl/gratis/