Delegeren doe je gewoon. Of toch niet? Mijn klanten zijn vaak snelle denkers die zien waar het naar toe gaat, mensen mee weten te krijgen en van voortgang houden. Ze doen dat met enthousiasme en passie. Toch zie ik ze ook vaak te hard werken en veel verantwoordelijkheid op zich nemen. Loslaten is niet hun kernkwaliteit. En toch is dat wat verwacht wordt van iemand die leidinggeeft aan een team.
Het is bijzonder dat je weet dat je meer wilt loslaten en delegeren, maar het je maar niet lukt. Hoe kan dat toch? Want je neemt je telkens voor om niet te veel hooi op je vork te nemen.
Herkenbaar? Dan is de kans groot dat er niet één aanwijsbare oorzaak is waardoor je het lastig vindt om te delegeren. Het is een combinatie van factoren waardoor het je niet gemakkelijk afgaat. Want zeg nou zelf: als het simpel was, dan had je dat allang voor elkaar gekregen.
Het moeilijk kunnen loslaten van taken is een subtiel samenspel van factoren. Het kan zijn dat je het gewoonweg te leuk vindt om zelf met inhoud of uitvoering bezig te zijn. Dat je daar energie van krijgt. Dan is dat waar een deel van jouw talent zit.
Alleen zitten die talenten soms het delegeren van taken in de weg. Is dat erg? Ik vind van niet, want je doet in ieder geval wat je leuk vindt. Betekent het dat je niet goed kunt delegeren? Dat is de vraag, maar die vraag laat zich niet 1-2-3 beantwoorden. Het vraagt om meer dan alleen inzicht in je talenten. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen bij goed leidinggeven.
Hoe zit het met de opgave en ambitie van je organisatie bijvoorbeeld? Hoe helderder die zijn, hoe gemakkelijker het wordt om daar de opgave voor je team uit te halen. En die helpt weer om helderheid te scheppen voor medewerkers over hun bijdrage aan organisatie- en teamopgave. Dit klinkt simpel, maar is het allerminst. Als de boodschap niet helder is, doen medewerkers niet altijd de goede dingen. En vervolgens krijg je van hen niet de juiste informatie om goed te kunnen sturen. Heb je dit wel goed staan, dan is delegeren een stuk gemakkelijker.
Tot slot kunnen ook systeemfactoren een rol spelen. Daar bedoel ik mee dat een aantal basisprincipes op orde moet zijn binnen je organisatie. Soms zit er nog oud zeer. Het kan ook zijn dat er in de ordening iets niet goed zit. Dat de formele en de informele besluitvormingsprocessen kriskras door elkaar lopen. En daar wordt het delegeren niet gemakkelijker van.
Dus krijg jij of één van je leidinggevenden wel eens de opmerking dat je meer moet delegeren? En krijg je zelf niet de vinger erachter wat je kunt doen om dat te verbeteren? Dan weet je nu dat het niet zo gek is. Er zijn immers meerdere oorzaken mogelijk. Het is de kunst de juiste te vinden en aan te pakken. Wil je dat ik eens met je meekijk? Dan plan ik graag een gratis adviesgesprek met je in. Je kunt me bereiken via ingrid@innerstrengths.nl of 06-5158 6147.