Delegeren doe je gewoon. Of toch niet?
Mijn klanten zijn directeur, bestuurder of manager. Snelle denkers die zien waar het naar toe gaat, mensen mee weten te krijgen en houden van voortgang. Dat doen ze met enthousiasme en passie.
Toch zie ik ze ook vaak te hard werken en veel verantwoordelijkheid op zich nemen. Ze stellen hoge eisen aan zichzelf. Loslaten is niet hun kernkwaliteit. Terwijl dat wel verwacht wordt.
Het is bijzonder. Dat je weet dat je meer wilt loslaten en delegeren, maar het lukt je niet. Hoe kan dat? Want je neemt je telkens voor om niet te veel hooi op je vork te nemen.
Herkenbaar? Dan is de kans groot dat er niet één aanwijsbare oorzaak is waardoor je het lastig vindt om te delegeren. Dat het een combinatie van factoren is. Als het simpel was, dan had je dat vast allang voor elkaar gekregen.
Het kan zijn dat je het gewoonweg te leuk vindt om zelf met inhoud of uitvoering bezig te zijn. Dat je daar energie van krijgt. Anderen houden ervan om de acties die ze hebben opgeschreven, af te kunnen vinken. Weer anderen bloeien op als ze met een idee meteen aan de slag kunnen.
Allemaal voorbeelden van talenten die uitvoeringsgericht zijn en waar je als leidinggevende wellicht warm voor loopt. Alleen zitten ze soms het delegeren van taken in de weg.
Betekent het dat je niet goed kunt delegeren? Dat is de vraag. Dat vraagt om meer dan alleen inzicht in je talenten. Er zijn namelijk veel meer factoren die een rol spelen bij goed leidinggeven.
Hoe zit het met de opgave en ambitie van je organisatie? Hoe helderder die zijn, hoe gemakkelijker het wordt om daar de opgave voor je team uit te halen. En die helpt weer om helderheid te scheppen voor medewerkers over hun bijdrage aan organisatie- en teamopgave.
Dit klinkt simpel, maar is het niet. Ik zie vaak terug dat in deze doorvertaling iets niet klopt of dat hele delen ontbreken. Hierdoor ontstaat veel ruis en je ziet vaak dat er eilandjes of eigen koninkrijkjes ontstaan. De boodschap is dan niet helder, waardoor medewerkers niet altijd de goede dingen doen. En vervolgens krijg je van hen niet de juiste informatie om goed te kunnen sturen.
Ook systeemfactoren kunnen een rol spelen. Een aantal basisprincipes moet eerst op orde zijn. Soms zit er nog oud zeer. Het kan ook zijn dat er in de ordening iets niet goed zit. Dat de formele en de informele besluitvormingsprocessen kriskras door elkaar lopen. En daar wordt het delegeren niet gemakkelijker van.
Dus krijg jij of één van je leidinggevenden wel eens de opmerking dat je meer moet delegeren? En krijg je zelf niet de vinger erachter wat je kunt doen om dat te verbeteren? Dan weet je nu dat het niet zo gek is. Er zijn immers meerdere oorzaken mogelijk.
Wil jij weten welke oorzaken dat in jouw geval zijn, dan kan ik je helpen om dit te verkennen. Zodat je vanuit die analyse de juiste vervolgstappen kunt zetten.
Interesse? Je kunt me bereiken op 06-51586147 of ingrid@innerstrengths.nl.